Färingsö Ridskola
Senast ändrad: 22 Feb 2024 av Elin L Östlund

Vuxenridning

Färingsö Ridskola har en omfattande ridverksamhet för vuxna. Lektionsridningen sker i grupper om högst 10 ryttare. Vi har grupper på alla nivåer. Vuxenlektionernas längd är antingen 60 eller 90 minuter. Ryttaren rider vanligen samma häst under tre ridtillfällen i följd och av dessa är det alltid en lektion i hoppning och två i dressyr. Som komplement till de ordinarie lektionerna kan ryttare som rider i ordinarie grupper välja att rida i hoppgrupper som antingen löper under hela terminen eller bokas per gång. För oss är banhoppning en naturlig del av all ridning.

Vi tar in nya ryttare på tre olika sätt:

• Den som är en van ryttare och som ridit regelbundet under senare tid bokar tid för att provrida i en grupp på en nivå som vi bedömer efter samtal med respektive ryttare. Efter provridningen diskuterar vi med ryttaren för en eventuell placering i lämplig grupp. Ryttaren betalar för en enstaka lektion och binder sig inte för ytterligare ridning.
  • Vi har en alldeles egen oöverträffad specialitet, nämligen intensivkurser för vuxna nybörjare. Från fredag eftermiddag till söndag kväll har man fem ridpass under sammanlagt cirka sju timmar. Man rider i samtliga gångarter, d v s skritt, trav och galopp och hoppar. Under de ca 30 år som vi haft ridskolan har vi hunnit utbilda uppemot 1000 nybörjare. Kurserna anordnas i slutet av sommarlovet och under julluppehållet. För den som gått en intensivkurs erbjuder vi alltid en plats i en ordinarie ridgrupp.
  • Som komplement till nybörjarkurserna ovan har vi en start-upp-kurs för den som ridit tidigare och vill börja rida på nytt. Kursen pågår under 2-4 dagar i följd med fyra ridpass och med mycket teori. För den som gått en start-upp-kurs erbjuder vi alltid en plats i en ordinarie ridgrupp.
Har du frågor kan du i första hand vända dig till Hanne Lindgren tel 08 560 464 12 eller 08 560 444 62.