Färingsö Ridskola
Senast ändrad: 22 Feb 2024 av Elin L Östlund

Barnridning

Vår övertygelse är att det är viktigt för barnens utveckling som ryttare att det alltid finns tydliga utvecklingssteg som är möjliga att uppnå oberoende av ridfärdigheter och ålder. Nedan följer en kort beskrivning av vår barnridning med angivande av olika utvecklingssteg. För den som ridit på någon annan ridskola och vill börja hos oss gör vi alltid en individuell bedömning för att placera ryttaren på rätt nivå. Det är omskrivet att barn slutar med idrott i allt för tidig ålder. På vår ridskola kan vi inte se denna tendens och vill tro att en bidragande orsak är att det finns tydliga mål som dessutom ofta kan anpassas till individuella behov.

Knatteridning – ryttarkarriärens början

Barn kan börja rida i tidig ålder främst för att få uppleva glädjen av att umgås med hästar men också för att träna upp sin balans och motorik. I början rider barnet en halvtimmes lektion som vi kallar för knatteridning. Ridningen bokas från gång till gång. Självfallet sker detta på våra allra mest rutinerade ponnyer under ledning av instruktör och med en ledare av hästen vid behov. Syftet är att barnet ska vänja sig vid hästar och lära sig rida i skritt och trav utan ledare.

I början av barnens ”ryttarkarriär” är det nästan alltid den uppsuttna ridningen som är dagens höjdpunkt. Allt eftersom man vänjer sig vid att vistas i stallet ser vi hur fokus flyttas mot själva hästen och det är då barnet börjar inse vilken glädje man får av en relation till hästar.

Boka tid

Ridning i fast grupp

Vid 7 års ålder eller mer och efter att ha ridit knatte under en tid börjar man vanligen att rida i fast ridgrupp. Detta innebär att ryttaren har en fast tid varje vecka och i den händelse den inte kan rida på sin fasta tid får man boka en tid i någon annan grupp för igenridning. Inför övergången till fast grupp gör vi alltid en individuell bedömning och självfallet diskuterar vi detta med föräldrarna. Efter att ha ridit i fast grupp under ca en termin kan ryttaren delta vid ridskolans interna tävlingar som är anpassade till varje barns ridutveckling.

Hoppgrupp och Ponnycup

Nästa steg för den som så önskar är att ryttaren börjar i hoppgrupp vilket innebär att den rider ytterligare en gång per vecka. Det är vanligt att börja i hoppgrupp efter att ryttaren ridit i fast grupp under ca 2 år. De som rider i hoppgrupp får också möjlighet att delta i Stockholms ponnycup. Det är en lagtävling mot lag med deltagare från andra ridskolor. Alla våra tävlingsryttare, men också Hanne och flera av instruktörerna, har gjort sin tävlingsdebut som ponnycupsryttare. Det är en tävlingsform som vi värnar.

Tävla på ridskoleponny

En viktig ledstjärna för ridskolan är att man inte ska behöva köpa en egen häst för att kunna tävla. Vi ser tävlandet som en självklar del av vår ridskoleverksamhet. Som mest kan vi vara ute med 14 hästar eller ponnyer och begränsningen beror på att vi inte har plats för fler i våra två lastbilar. På hemmatävlingar brukar vi ha uppemot 40 hästar och ponnyer som tävlar. Vi har alltid lag i ponnyallsvenskan division 2 och när det är möjligt även i division 1. Alla som rider i fast grupp och hoppgrupp enligt ovan får möjlighet att delta. Vi gör individuella bedömningar och diskuterar detta med föräldrarna. Det behövs också ett visst engagemang från föräldrarna bl a för transport av ryttare och hästskötare.

Vill du veta mer, kontakta Hanne Lindgren tel 08 560 464 12 eller 08 560 444 62.