Färingsö Ridskola
Senast ändrad: 22 Feb 2024 av Elin L Östlund

Pressmeddelande

Valborgsfirande till häst

Färingsö Rididrott och Färingsö Ridskola anordande för andra året i rad en hästtävling som alternativ till annat barn- och ungdomsfirande i bl a Drottningholmsparken. Ekerö kommun gick inför förra valborg ut med en uppmaning till kommunens idrottsföreningar och klubbar att anordna meningsfulla aktiviter under valborg. Anledningen till kommunens önskan var att man ville stävja den tilltagande alkoholkonsumtionen bland barn och ungdomar och att om möjligt slippa ett busliv i kommunens parker.

På Färingsö Ridskola har vi hörsammat kommunens begäran även i år och anordnade därför ryttartävlingar för barn och ungdomar under valborg och första maj. På valborgsmässoafton vistades 150 barn och ungdomar på ridskolan antingen som tävlande, hästskötare eller funktionärer. Det stora flertalet av deltagarna var från Ekerö kommun och västerort.

Under valborgsmässoafton reds en mästerskapstävling mellan ridskolorna i Stockholms län, på förmiddagen för ponnyekipage och på eftermiddagen för juniorer och seniorer på stora hästar. Antalet startande ekipage under dagen var 243. Mästerskapsklasserna för ponny och häst är en lagtävling bestående av tre ekipage av vardera från varje ridskola. Dessutom koras individuella mästare i tre kategorier på ponny (ponnyer av tre olika storlekar) och en för vardera juniorer och seniorer på hästar.

Båda lagklasserna vanns av Färingsö Rididrott. Ponnylaget bestod av Johanna Waldheim på Pontius, Johanna Bergström på Sigyn och Rebecka Fransson på Ikaros. Ponnylaget delade segern med Gladö Ridsällskap från Huddinge och på andra plats kom Roo Gård från Åkersberga.

Färingsö Rididrotts segrande lag på häst bestod av Angelica Wassberg på Latona, Anna Öhman på Juno och Caroline Wallebo på Klio. På andra plats kom Bromma Ridklubb med Annika Brandt och Alexandra Åhlander, båda med hästen Champis, och Lisa Ekegren Winther på Irca.

Placeringarna i de individuella mästerskapen blev:

Ponny kategori A och B (de allra minsta). Segrade gjorde Elinore Jonsson och Alladin, Gladö. På andra plats Johanna Waldheim och Pontius, Färingsö, och på tredje plats Johanna Granered och Saga, Färingsö.

Kategori C vanns av Märta Kalmaru och Mozart, Ekerö. På andra plats Sofie Skoglund och Dixie, Roo Gård, och på tredje plats Therese Ek och Tyche, Färingsö.

Kategori D vanns av Johanna Bysell och Dallas, Enskede. På andra plats Karl-Hugo Brandt och Ebbw Mandy, Färingsö, och på tredje plats Lovisa Jöhnk och Refill, Färingsö.

I juniorklassen på häst segrade Angelica Wassberg och Latona, Färingsö. På andra plats Malin Nilsson och Philippa, Södertälje, och på tredje plats Hermine Pagmar Hansson och Excellens, Djursholm.

I seniorklassen segrade Johanna Hall och Munsboro Sun, Södertälje. På andra plats kom Agneta Persson och Loco, Färingsö, och på tredje plats Alexandra Åhlander och Champis, Bromma.

Under söndagen den 1 maj arrangerades på ridskolan en omgång av Ridsportallsvenskan division 2 i hoppning för häst. Färingsö Rididrotts ryttare på ridskolans lektionshästar vann lagtävlingen och har därigenom sannolikt redan säkrat en finalplats, då laget även vann vid den första omgången som avreds på Södertörn. Tvåa blev Södertäljes lag och trea blev ryttarna från Siggesta på Värmdö.

Den individuella förklassen inför lagtävlingen vanns av Elin Lindgren på hästen Leto från Färingsö Rididrott, tätt följd av ponnyryttaren Therese Ek, också från hemmaklubben, nu på hästen Ide. Av de åtta rosetter som utdelades i förklassen togs inte mindre än fem av Färingsös ryttare.