65 hårfagra flyttar från storstan till kollo

Detta är en förkortad version av ett längre reportage publicerat i Norrtelje Tidning den 4 juli 2006.

Hanne Lindgren och Sture Larsson tar hela verksamheten med sig till sommarstället. Sammanlagt ingår 65 hästar i flytten som går mellan Stenhamra på Mälaröarna och Ålderskogen i Rånäs.

Skogsturer, långritter, hagliv och naturupplevelser. Det bjuds både hästar och elever tillhörande Färingsö ridskola på varje sommar.
- Det blir en slags naturturism, säger Hanne Lindgren.
- Här kan eleverna få lära sig lite mer om hästar, hur man umgås med ettåringar, lyfter fötter på föl eller passar ett sto som snart ska föla. Många av våra elever är tonåringar och för dem är det mycket i miljön som är nytt. Vi kan till exempel ibland fundera länge över ett stenröse och hur det har kommit till.

Hon berättar att de hittade gården efter en hel del letande, men köpet, som gjordes 1995, känns helt rätt.
De trivs i boningshuset, som är från 1600-talet, och eleverna, som kommer på sommarkurser och lägerveckor, bor i småstugor eller i inredda sovalkover ovanpå loftet.
Största delen av sommaren ägnar sedan hästarna åt att hålla efter gräset i hagarna. Men det blir också en hel del avbrott när ryttarna från Stockholm kommer ut på lägerveckor.
Den här veckan är det två män och fyra kvinnor i åldrarna 40 till 68 som är på kurs och ska ge sig iväg på långritt.
- När vi rider till Almunge passerar vi en fantastisk natur med bland annat orkidéer. Där bor vi vid badet i Länna, säger Hanne Lindgren.