Färingsö Ridskola
Senast ändrad: 22 Feb 2024 av Elin L Östlund

Ridläger för vuxna

Latona

Det är inte bara juniorer som åker på ridläger. Ridläger för vuxna blir allt populärare. Många av lägerarrangörerna anpassar också sina läger efter vad som passar de äldre deltagarna. Spa-anläggning, ost- och vinprovning och studiebesök på slott och bryggerier är några av de aktiviteter som skiljer flera ridläger för vuxna från dem som riktar sig till barn och ungdomar. Den knarrande våningssängen och spagettin och köttfärssåsen byts också på vissa ställen ut mot ett mer lyxigt boende och två- eller trerättersmiddagar.
Färingsö ridskola på Ekerö fungerar som vilken ridskola som helst under terminerna. Men i stället för att skicka sina hästar på ett långt sommarbete flyttas de till en gård i Ålderskogen utanför Rimbo i Roslagen.
– För oss passar det väldigt bra. Då kan vi hålla alla hästar lite lagom i gång. Det är bättre än att de kommer hem feta och utan kondition efter sommaren, säger Hanne Lindgren, ridskolechef på Färingsö ridskola.

I Ålderskogen varvas weekendkurser med veckoläger och inriktningen är framför allt uteritter och terränghoppning på gårdens egen terrängbana. Och alla aktiviteter är väldigt populära.
– De flesta uppskattar verkligen att komma ut i naturen, och vi har så vackra omgivningar. Det är en väldig avkoppling från den vardagliga miljön, säger Hanne Lindgren.
Vissa kurser riktar sig enbart till vuxna och vissa riktar sig enbart till ungdomar. En av dem som ska på en kurs för vuxna i sommar är Lena Snabb. Hon har ridit på ridskolan i över 20 år och har besökt Ålderskogen många gånger och älskar att lämna staden för att komma ut i Roslagsnaturen.
– Det är fantastiskt roligt. Man träffar vänner och diskuterar hästar. Det är så speciellt att komma ut i Roslagen också. De har en gammal banvall där som man kan galoppera mil efter mil på.

Lena och de andra deltagarna får en häst att rida i hoppning och en annan att rida dressyr och uteritter på. Näst efter samvaron med hästarna är friheten i naturen den största behållningen för Lena Snabb.
– Jag tycker det är jättekul ute i naturen. Och så är det så roligt att få rida över naturhinder, framför allt är det stockhinder som eleverna själva har byggt. Det är lite skillnad mot de vanliga i ridhuset.
Hanne Lindgren påpekar också att ute i Roslagen har tiden ingen betydelse.
– Ridningen får ta precis hur lång tid som helst. På ridskolan är vi mer begränsade av att en lektion är 60 eller 90 minuter. Här rider vi tills alla är klara. Det enda som hindrar är att man blir för trött eller att det blir för varmt.
Det innebär att ett ridpass kan hålla på i upp till tre eller fyra timmar.

Samtidigt som det pågår läger går hästarna på bete i stora hagar runt gården. Även om Lena Snabb inte väljer bort någon annan semester är det just hästsemestern som hon uppskattar mest. Kombinationen av lugnet, miljön och självklart hästarna slår det mesta.
– Det är en sådan annorlunda värld när man är där.
Mer information om sommarens läger och kurser i Ålderskogen finns på www.faringsoridskola.se

Lotta Johansson
lotta.johansson@metro.se